Telefon do muzy. Etiologia dzieła
Punktem wyjścia do powstania publikacji było artystyczne spotkanie we wrześniu 2018 roku w podkrakowskiej Korzkwi. W konferencji Telefon do muzy. Etiologia dzieła. uczestniczyli artyści oraz pedagodzy z dziewięciu jednostek naukowych i ośmiu uczelni w Polsce: Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Warszawie i Wrocławiu, Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
W publikacji zestawione zostały materiały – teksty i reprodukcje prac uczestników konferencji oraz zaproszonych artystów. Lektura stanowi unikalną okazję do podglądnięcia kulisów ich pracy – od analizy warsztatu, poprzez budowanie koncepcji, inspiracje, aż po finalne dzieło. W autorskich opisach powstawania obrazów, grafik, rysunków, fotografii, filmów, instalacji czy performansów, ujawnione zostały praktyki artystyczne niedostępne dla oka odbiorcy na wystawie.
Każdy z prezentowanych artystów w inny sposób wytycza obszary swoich inspiracji, a te różnorodne relacje wpisują się w obraz szeroko rozumianego horyzontu współczesnej sztuki. Koncepcja dzieła, czyli tytułowa muza, przybiera często zaskakujące oblicza. Niektórzy czerpią inspirację do tworzenia dzieła plastycznego z codzienności, własnych odczuć, wspomnień, emocji bądź oddają pole działania przypadkowi. Inni opierają swoje poczynania na naukowych teoriach i precyzyjnie planują każdą sekwencję pracy. W prezentowanej publikacji wskazane zostały odmienne źródła bodźców, m.in. pochodzące ze świata realnego lub świata idei, wewnętrzne i zewnętrzne, swoiste czynniki determinujące działania, np. zapis i utrwalenie czasu bądź przeciwnie, wykorzystanie procesu przemijania oraz destrukcji dzieła. Różnice dotyczą także procesu kształtowania się jego formy, czy wyboru medium i przede wszystkim niepowtarzalnego, niekonwencjonalnego postrzegania świata przez każdego z autorów.
Konfrontacja wielorakich postaw artystycznych i metod pracy twórców z różnych ośrodków uniwersyteckich oraz akademickich, pozwala przyjrzeć się meandrom kreatywnego myślenia. Zebrana wiedza stanowi nie tylko dowód nieograniczonego potencjału wyobraźni, ale przede wszystkim może posłużyć, jako klucz do analizy współczesnego dzieła sztuki.
Artyści w publikacji — autorzy tekstów:
- Marek Basiul,
- Dominika Bobulska,
- Michał Bratko,
- Grażyna Brylewska,
- Marek Chlanda,
- Stanisław Cholewa,
- Beata Długosz,
- Robert Kuśmirowski,
- Agnieszka Łukaszewska,
- Krzysztof Marchlak,
- Małgorzata Markiewicz,
- Michał Misiak,
- Małgorzata Niespodziewana-Rados,
- Kinga Nowak,
- Alicja Panasiewicz,
- Adam Panasiewicz,
- Jakub Pierzchała,
- Barbara Pilch,
- Anna Sadowska,
- Wioletta Sowa,
- Małgorzata Wielek-M,
- Olga Ząbroń.
Koncepcja projektu oraz publikacji: dr hab. Agnieszka Łukaszewska
Projekt graficzny i skład: mgr Dominika Bobulska
Redakcja: dr hab. Beata Cyboran, dr Weronika Plińska
Wydawca: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, ARTzona Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida w Krakowie
ISBN: 978-83-956419-1-6
Druk: Drukarnia Beltrani Kraków
Nakład: 1000 egzemplarzy
Objętość i format: 96 stron, A4
Kraków 2019/2020