Przejdź do menu Przejdź do treści

Katarzyna Ramut Rzeczy osobiste

Szanowni Państwo,
w imieniu Artystki oraz Galerii Gablotki serdecznie zapraszamy na wystawę.
Katarzyna Ramut
 
Rzeczy osobiste
 
Pod moim łóżkiem z pozoru niewielka walizka,
w niej kilka cennych przedmiotów.
Prezent od babki, jasnoniebieski
kamień o równym kształcie, w białe kropki, znajomy
fragment wczesnoporannego nieba, na którym lśniły gwiazdy
       w zagłębieniu mej dłoni.
Zdjęcie matki, uśmiechającej się do mnie z tęsknotą,
machała dłonią, czekała.
Zepsuty zegarek z nieruchomą wskazówką.
[„Moja walizka” Ayar Ata]
Historie cudze/moje, mieszające się wspomnienia, widok pejzażu za oknem, wydeptane przez ogród ścieżki, drobne przedmioty zbierane latami, ślady po gwoździu czy po nodze stołu, pamięć ciężaru ciała w wysiedzianym miejscu na łóżku, łyżka przytykana do wielu ust, obrączka, pęknięta miseczka, odręczna notatka na odwrocie obrazka, lista zakupów, podpis w starym zeszycie, pudełeczko, zostawione na pamiątkę / zabierane w podróż / zagubione / odnalezione przypadkiem stare zdjęcie – co zostawiamy, co niesiemy ze sobą, co znaczy utratę, a co nić łączącą nawarstwiające się czasy i światy.
Rzeczy konieczne. Rzeczy niepotrzebne, które mogą się przydać. Rzeczy, których nie sposób porzucić. Rzeczy-relikwie. Rzeczy-obrazy-talizmany. Rzeczy Osobiste.
Pracę nad tym tematem zapoczątkował cykl cyjanotypii „Przedmioty pamięci”, który odnosił się do wędrówki rzeczy
w wędrówce ludzi i śladów jakie po sobie zostawiają. Opowiadam w nim o przywiązaniu, pamięci, porzucaniu, znikaniu – akcenty te nieustannie pojawiają się w moich pracach. Projekt ten rozrósł się w szersze spojrzenie na obecność
i nieobecność, tego, co uważamy dla nas za nieodzowne, do czego ślepo się przywiązujemy i nie będąc się tego w stanie pozbyć z nam tylko znanych powodów, przechowujemy w przeróżnych formach, efemerycznych kolekcjach, chowamy
w pudełkach ze starymi fotografiami albo, jak w wierszu, w walizkach pod łóżkiem, do których zaglądamy
z namaszczeniem, przenosimy ze sobą, ilekroć się przeprowadzamy, nadajemy największe sensy. Odpamiętujemy. Zapisujemy. Gubimy. Porzucamy. Zostawiamy za sobą.
Prace powstały w latach 2022-2024 w pracowniach: Fotografii eksperymentalnej (pod kierunkiem dr Marzeny Kolarz), Fotografii dokumentalnej (pod kierunkiem dr Michała Łuczaka), Fotografii technik specjalnych i szlachetnych (pod kierunkiem dr Mirosława Niesyto), Fotografii kreacyjnej (pod kierunkiem dr hab. Beaty Długosz, prof. UKEN) oraz Ilustracji (pod kierunkiem dr hab. Małgorzaty Niespodziewanej-Rados, prof. UKEN).
Katarzyna Ramut

Kuratorka: dr hab. Beata Długosz, prof. UKEN

Termin wystawy: 1–29.2.2024
Finisaż 28.02.2024, godz. 16.00
Galeria Gablotki
Biblioteka Nauk o Sztuce, Kraków, ul. Podbrzezie 3, I piętro, sala 1.7
Wystawę można zwiedzać w godzinach otwarcia Biblioteki Nauk o Sztuce, poniedziałek–piątek, 9.3015.00
 
Katarzyna Ramut
Urodzona w 1980 w Jaśle. Mieszka i pracuje w Krakowie. Dotychczas zajmowała się głównie pisaniem ‒ autorka
i redaktorka książek o Tadeuszu Kantorze, dziennikarka radiowa i prasowa, kaligrafka. Od niedawna (a może właściwie „od zawsze”) zaangażowana w pracę artystyczną.
Absolwentka Filozofii i Filmoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Ukończyła szkoły kaligrafii historycznej
i iluminatorstwa (średniowiecznej techniki malarskiej i zdobnictwa książkowego). Obecnie studiuje Fotografię w Instytucie Sztuki i Designu na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Interesuje się technikami eksperymentalnymi i szlachetnymi w fotografii. W sposobie opowiadania obrazem najbliższe są jej dokument i kreacja. W swoich pracach łączy fotografię z grafiką i ilustracją. Budując swoje wizualnych opowieści wykorzystuje też obiekty, archiwalia, collage
i techniki mieszane. Tworzy projekty poświęcone przemijającemu czasowi, poszukiwaniu domu, rodzinnej „archeologii”, naturze i żywiołom.
Do tej pory swoje prace pokazywała na wystawach zbiorowych, prezentujących fotografię otworkową, grafikę, książkę artystyczną czy zabawki designerskie. Organizowała, kuratorowała i dokumentowała wystawy w Cricotece i Muzeum Zabawek w Krakowie.
W najbliższym czasie jej prace można zobaczyć na wystawach: „Grafika Roku” (Galerii Eksperyment, Międzynarodowym Centrum Sztuk Graficznych, Kraków 2023/24), „Zawsze pomiędzy poza – książki Radosława Nowakowskiego” (Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2024) oraz w 10. Międzynarodowym Salonie „Martwa Natura w Fotografii” (Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa 2023/24), gdzie otrzymała wyróżnienie honorowe FIAP.
Zachłannie doświadcza świata, kolekcjonuje, czyta i ogląda filmy oraz podróżuje literackimi, artystycznymi i kinematograficznymi szlakami –
w ten sposób już dwukrotnie okrążyła ziemię.