Przejdź do menu Przejdź do treści

Poster Challenge 5: 4.03–22.03.2024

Poster Challenge to wydarzenie skierowane do studentów wyższych uczelni artystycznych. Składa się z dwóch części: trzytygodniowego wyzwania projektowego i przeglądu plakatów – wystawy wybranych, najlepszych prac. Podczas wyzwania uczestnicy mają za zadanie zaprojektować plakat w ciągu 24 godzin. Inspiracją do projektu plakatów są hasła, które każdego dnia otrzymują od Organizatorów drogą mailową. Wszystkie nadesłane plakaty podlegają ocenie jury, a te najlepsze będzie można oglądać od 19 do 26 kwietnia na słupach plakatowych w przestrzeni miasta Krakowa. Poster Challenge 5 wchodzi w skład głównego programu KRAKERS Cracow Art Week, realizowanego przy współudziale Wydziału Sztuki UKEN Kraków.

Rok 2024 przynosi z sobą otwarcie piątej edycji Międzynarodowego Konkursu Plakatowego pod nazwą Poster Challenge. Konkurs ten utrzymuje niezmienną formułę, w której projektanci zapisują się na tygodniowe cykle, tworząc plakaty zgodnie z konkretnym hasłem. Ponadto projektanci realizują swoje projekty pod presją czasu — od momentu opublikowania hasła do terminu przesłania pliku mija zaledwie jeden dzień (24 godziny). W tym kontekście Poster Challenge różni się od tradycyjnych przeglądów plakatu na świecie, ponieważ pewna niedoskonałość czy szkicowość formy końcowych realizacji jest immanentnie wpisana w charakter prac.
Konkurs stanowi istotny element programu tegorocznego Festiwalu Krakers Cracow Art Week. Motto przewodnie Krakersa — Czuj, czuj, odczuwaj — stanowi parafrazę harcerskiego pozdrowienia, doskonale wpisując się w kontekst twórczości plakatowej. Plakat jest tym medium projektowania graficznego, które trafiło do galerii sztuki i znalazło tam swoje stałe miejsce, i jednocześnie oderwało się w pewnej części od swojej sensu stricto użytkowej natury. W tym kontekście widzimy, że plakat w obszarze komunikacji wizualnej ma największy potencjał artystyczny pozwalając na kreację autorskich wypowiedzi w obszarze zarówno formy jak i treści. W efekcie od wielu lat plakat komunikuje i komentuje różnego rodzaju problemy społeczno-polityczne, kulturowe dotykające nas na poziomie jednostkowym i kolektywnym. Czuj, czuj, odczuwaj to wezwanie do uwrażliwienia na problemy społeczne.
Motto to także zachęca do refleksji nad świeżością i uważnością w kontekście wyboru środków wyrazu w budowaniu komunikatu wizualnego. Projektanci zastanawiają się nad nowatorskim użyciem fontów, kolorów i kompozycji, rozważając, czy ich decyzje będą zaskakujące i przyciągną uwagę czy raczej pozostaną w bezpiecznych, sprawdzonych i zachowawczych rozwiązaniach. Bycie projektantem to nie tylko uważność na to, co dzieje się wokół nas, ale także na własne działania i rozwój.
Czuj, czuj, odczuwaj stawia również pytanie o czujność w kontekście nowych narzędzi wspomagających proces projektowy, takich jak sztuczna inteligencja. Czy projektanci korzystają z tych narzędzi w poszukiwaniu i generowaniu pomysłów? Jak wpływają one na język i formę plakatów? Czy sztuczna inteligencja odgrywa rolę w procesie projektowym i kształtuje prace artystów?
Czekamy na zgłoszenia od kreatywnych projektantów, którzy czują puls plakatu i są gotowi wziąć udział w piątej edycji Poster Challenge.
dr Marcin Urbańczyk

Więcej informacji: link do wydarzenia na FB

Wypełnij formularz, aby wziąć udział w PCH5: https://forms.gle/YoP7QuqtUbYqs98L6

Facebook: grupa.up
Instagram: grupa.uken

Organizatorzy: Koło naukowe GRUPA — Grupa Grafików Projektantów Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, pod opieką dr Justyny Jędrysek