Przejdź do menu Przejdź do treści

Types and Shapes. A Retrospective Poster exhibition by Tomasz Jędrzejko

w imieniu Artysty i Galerii Lorem Ipsum serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy plakatów
 
Tomasza Jędrzejko „Types and Shapes ”,
który odbędzie się w przyszły piątek, 6-go czerwca o godz. 11:30 
w budynku Instytutu Sztuki i Designu Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, przy ul. Podbrzezie 3 (poziom 1).
🔺▪️🔹

Wystawa „Types and Shapes” w krakowskiej Galerii Lorem Ipsum to osobista retrospektywa dwudziestu lat pracy — zapis drogi artystycznej, w której tożsamość twórcza Jędrzejki zyskuje nazwę ultr[a]rt, wskazując na przekraczanie granic między dyscyplinami, językami i doświadczeniem ciała.

Wchodząc do przestrzeni wystawy, stajemy przed galerią znaków — alfabetem form, poprzez który Tomasz Jędrzejko opowiada o harmonii i napięciach między typem a kształtem. To opowieść zakorzeniona w historii konstruktywizmu i modernizmu, a zarazem bardzo osobista, poetycka refleksja nad językiem wizualnym. W plakatach tych czujemy puls tradycji awangardowej, ale też świeżość współczesnej myśli projektowej. „Types and Shapes” to więcej niż pokaz prac graficznych — to zaproszenie do dialogu z uniwersalnym językiem form, do zanurzenia się w świat, gdzie litera przestaje być tylko literą, a staje się obrazem, rytmem i kształtem. Widz opuszcza tę wystawę z przeświadczeniem, że prosty plakat może kryć w sobie głębię porównywalną z wierszem — wystarczy się zatrzymać i wsłuchać w ciszę typografii i geometrii. Źródła inspiracji z przeszłości spotykają się tu z wrażliwością współczesnego artysty, dając efekt zarazem mistrzowski pod względem warsztatu, jak i poruszający w odbiorze.

🔺▪️🔹

Tomasz Jędrzejko — artysta wizualny i kurator, profesor uczelni, grafik i projektant — od ponad dwóch dekad aktywnie działa na styku sztuki i projektowania graficznego. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, obecnie związany z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach oraz Akademią Śląską. Tworzy prace o rozpoznawalnym języku formalnym, zakorzenionym w tradycji typografii, geometrii oraz konceptualnej refleksji nad znakiem i obrazem.

Brał udział w licznych wystawach w Polsce i za granicą. Jego prace prezentowano w galeriach akademickich, przestrzeniach sztuki współczesnej oraz na międzynarodowych przeglądach plakatu. Dzięki nim popularyzuje polską grafikę projektową na świecie — wiele z nich trafiło do znaczących kolekcji plakatu. Jest również sportowcem długodystansowym — i podobnie jak w sztuce, również tu poszukuje granic formy, wytrzymałości i ekspresji.

Twórczość Jędrzejki oscyluje pomiędzy rygorem struktury a swobodą eksperymentu. Jego plakaty, obrazy i kompozycje graficzne to przemyślane konstrukcje wizualne, w których forma staje się narzędziem filozoficznego namysłu nad komunikacją, percepcją i rolą obrazu w kulturze współczesnej. Odwołuje się do teorii znaku, języka i ucieleśnionej percepcji, czerpiąc inspiracje z myśli Peirce’a, Merleau-Ponty’ego, Wittgensteina i Umberta Eco.