Przejdź do menu Przejdź do treści

Environmental Practice: Resin Arpeggio – wystawa Jacka Doroszenko w Gallery 3, DUUL University, Czechy, 2024

Ústí nad Labem House of Arts Faculty of Art and Design Jan Evangelista Purkyne University

18.09 – 23.11.2024

Artysta: Jacek Doroszenko

Kurator: Adéla Machová

Nagrania terenowe: Jan Krtička

Grafika: Ewa Doroszenko

Link: https://duul.cz/en/jacek-doroszenko/

Podczas indywidualnej wystawy w Gallery 3, Ústí nad Labem House of Arts Faculty of Art and Design w Czechach, Jacek Doroszenko prezentuje swój najnowszy projekt: instalacja dźwiękowa na słuchawki, wykonana na podstawie nagrań terenowych z miejscowej fabryki Spolchemie w Ústí nad Labem.

Pomiędzy szumem równoległych rur a niedostępnymi laboratoriami fabryki chemicznej, dysonansowe akordy cieczy i maszyn rozbrzmiewają bez końca. Przestrzeń, w której rezonują te dźwiękowe plamy powoduje pogłos i interferencję zwielokrotnionych tonów, odbija brzmienia maszyn odtwarzając je ponownie, tak jakby próbowała wykonać arpeggio. Czasami te arpeggia łączą się w masę dźwiękową i uwypuklają ciśnienie akustyczne przestrzeni chemicznej. Produkowana tu żywica ma strukturę kleju, poruszającego się jakby w zwolnionym tempie i wypełniającego jedno naczynie po drugim. Związki nieorganiczne wykazują szereg właściwości wiążących, podobnie jak kompozycja dźwiękowa, w której poszczególne frazy połączone są niewidzialnymi włóknami.

Ludzie i ich wytwory są częścią natury, ale wraz z rozwojem cywilizacji nasz gatunek opanował sztukę kopiowania procesów zachodzących w środowisku naturalnym, przez co nasz wkład w materię jest w dużej mierze syntetyczny. Aleatoryczny w swojej strukturze i powtarzalny w narracji, Environmental Practice: Resin Arpeggio to także przewrotne nawiązanie do dziedziny praktyk środowiskowych, czyli zestawu procedur mających na celu analizowanie, kontrolowanie i zmniejszanie wpływu działań, produktów i usług na środowisko. Całe doświadczenie ma charakter dźwiękowego spaceru po niedostępnych pomieszczeniach, w których zachodzą procesy syntezy cząstek. Słuchacz jest prowadzony ścieżką doznań dźwiękowych, czasem abstrakcyjnych, a innym razem kojarzących się z językiem muzycznym.

Twórczość artystyczna Jacka Doroszenko koncentruje się na relacji dźwięku i przestrzeni, uchwyceniu unikalnej tożsamości dźwiękowej lub audiowizualnej różnych środowisk, w których się poruszamy. Ścieżka dźwiękowa w jego pracach zawsze odnosi się do charakterystyki miejsca, tym samym zwracając uwagę na konieczność głębszego słuchania i patrzenia. Elementy dźwiękowe fabryki chemicznej w Ústí nad Labem stały się rdzeniem nowej pracy dla Galerii 3, z zamiarem zbadania zmienności i możliwej złożoności ekosystemu dźwiękowego tego miejsca. Kompozycja dźwiękowa wykorzystuje istotne właściwości otoczenia dźwiękowego, w którym kontrolowana przez człowieka produkcja i wytwarzanie (od cichych dźwięków po głośniejsze miksery) mieszają się z naturalnymi momentami (śpiew ptaków, bulgoczący strumień przepływający przez okolicę).

Adéla Machová

Dziękujemy firmie SPOLCHEMIE za możliwość rejestracji nagrań field recording.