„SPECTRA”
Galeria Pałacu Potockich,
Zespół kuratorski: Alicja Panasiewicz, Aleksander Byrski, Jacek Wachowski
oraz Artyści
serdecznie zapraszają na wystawę
„SPECTRA”
oraz performance
Roberta B. Liska i Mirka Chudego
3 października 2024 r. o godzinie 18:00.
Artyści podejmują w nim próbę przekształcenia spektrum światła widzialnego w abstrakcyjne obrazy.
miejsce: Galeria Pałacu Potockich
Rynek Główny 20 poziom -1
Wystawa będzie czynna w dniach 3–6 października 2024 r.
Zaprezentowane zostaną projekcje laserowe odbijane w lustrach, wizualizacje równań teorii kwantowej przekształcone na obrazy oraz dźwięki, a także działania z wykorzystaniem światła i efektów optycznych.
Wystawa realizowana jest w ramach trzeciej edycji projektu:
Sensorium – zmysły, świadomość, strategie odbioru vol. 3
innowacyjne wystawy/spotkania z artystami i naukowcami/multidyscyplinarne projekty
https://sensorium.nowkasztuka.com/
Artyści o wystawie:
SPECTRA
Robert B. Lisek
Mirosław Chudy
Projekt artystyczny, który bada spektra światła podlegające losowym transformacjom i fluktuacjom. Wykorzystując uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję, projekt tworzy immersyjne doświadczenie sensoryczne, które kwestionuje nasze założenia dotyczące natury rzeczywistości, wolnej woli i roli technologii w kształtowaniu naszych doświadczeń. W fizyce ogólnej widmo odnosi się do zakresu długości fal lub częstotliwości promieniowania elektromagnetycznego. Dotyczy to wszystkich typów fal elektromagnetycznych, od fal radiowych po promienie gamma. W fizyce kwantowej termin widmo odnosi się do poziomów energii. W układach kwantowych cząstki mogą istnieć tylko w określonych, dyskretnych stanach energetycznych. Zestaw możliwych poziomów energii układu kwantowego nazywa się jego widmem energetycznym. Pole światła generowane przez kombinację algorytmów i zjawisk fizycznych nieustannie się zmienia i dostosowuje, odzwierciedlając inherentną nieprzewidywalność świata przyrody. Gdy widz porusza się w przestrzeni, staje się świadomy złożonych relacji między światłem, mediami i własną percepcją. Granice między rzeczywistością a symulacją zaczynają się zacierać. Projekt nie jest tylko instalacją, ale prowokującą do myślenia eksploracją kondycji ludzkiej. Kwestionuje nasze założenia dotyczące natury rzeczywistości, wolnej woli i roli technologii w kształtowaniu naszych doświadczeń. Szybkie rozprzestrzenianie się sztucznej inteligencji (AI) w naszym codziennym życiu wzbudziło obawy dotyczące erozji wolności jednostki w świecie pośredniczonym przez AI. Nasze badanie ma na celu zbadanie procesu utraty wolności w tym kontekście, ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnego oddziaływania prywatności, sprawczości i zaufania. Ogromna skala gromadzenia i analizy danych, monopolizacja rynku AI, ma daleko idące konsekwencje, umożliwiając predykcyjną kontrolę i nadzór wykraczający poza tradycyjne funkcje monitorowania. Ważne jest, aby ujawnić te procesy nadzoru i umożliwić użytkownikom skuteczną reakcję na nie. Projekt SPECTRA to współpraca artystów i naukowców, którzy połączyli siły, aby przesunąć granice tego, co jest możliwe na styku sztuki i nauki. Podkreślając nieprzewidywalność pola świetlnego, projekt zachęca nas do ponownego przemyślenia naszych założeń i wyobrażenia sobie nowych możliwości, szczególnie w kontekście szybkiego rozprzestrzeniania się sztucznej inteligencji i jego dalekosiężnych konsekwencji.
BIO
Robert B. Lisek jest artystą, matematykiem i kompozytorem, który bada granice systemów, sieci i procesów – komputerowych, biologicznych i społecznych. Jego sztuka zagłębia się w tematy takie jak sztuczna inteligencja, bioinżynieria, teoria informacji i fizyka kwantowa, włączając elementy takie jak kody komputerowe, sztuczne sieci neuronowe i sekwencje genetyczne w celu zbadania losowości i porządku. Lisek jest pionierem sztuki opartej na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji, skłaniając do krytycznej refleksji nad konsekwencjami sztucznej inteligencji dla prywatności, sprawczości, zaufania, kreatywności i kultury. Jest kompozytorem muzyki współczesnej, autorem licznych projektów i partytur z pogranicza muzyki spektralnej, stochastycznej, konkretnej i noise. Jest autorem 300 wystaw, między innymi: GOLEM – ZKM Karlsruhe; APEIRON – IRCAM Center Pompidou i Ars Electronica; QUANTUM ENIGMA – Harvestworks Center New York i STEIM Amsterdam; TERROR ENGINES – WORM Center Rotterdam; DEMONS – Biennale w Wenecji (towarzysząca); NEST – ARCO Art Fair, Madryt; Float – LMCC, NYC.
Mirosław Chudy urodzony w Wieluniu, studiował malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W latach 1988-89 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Atenach, Grecja. Mieszka w Miami USA. Wybrane wystawy: Art Basel MiamiUSA, Nova Art Fair w Chicago, Art Chicago, Polish Drawing Now at the School of Visual Art w Nowym Jorku, Arts Atrium, Union College, Schenectady, Nowy Jork, University Galleries, Radford University, Virginia, Common Ground Gallery, Mackenzie Hall, Windsor, Eleni Gallery, Ateny, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych
Organizator: WI AGH, Fundacja Nówki Sztuki
Partner: Pałac Potockich, KBF
Zapraszamy!