Grafika cyfrowa
Specjalność: Art
Prowadzący: dr Ewelina Małysa
Bio:
Dyplom w 2002 r., doktorat w 2013 r. na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, na Wydziale Grafiki. Zatrudniona na stanowisku adiunkta w Katedrze Grafiki, w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z Grafiki cyfrowej na kierunku Art & Design oraz Obrazu cyfrowego na kierunku Grafika. W dorobku artystycznym udział w wystawach indywidualnych oraz zbiorowych krajowych i zagranicznych, laureatka nagród i stypendiów m.in. Stypendium Twórczego Miasta Krakowa, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nagrody im. H. Chrostowskiej TGP Katowice, Nagrody im. L. Mianowskiego Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej MTG Kraków, Grand Prix Grafika Roku ASP Kraków
Opis kursu:
Celem kursu jest wykorzystanie specjalistycznych programów komputerowych w stopniu pozwalającym na świadome posługiwanie się nimi w grafice artystycznej jako druk z matrycy cyfrowej oraz jako obraz ruchomy. Komputer jako medium o właściwościach interdyscyplinarnych. Znajomość wpływu i znaczenia technik komputerowych we współczesnej sztuce i grafice artystycznej. Poznanie tendencji rozwoju technik komputerowych oraz nowych formy edycji i prezentacji obrazów elektronicznych.
Zdobycie przez studentów umiejętności twórczego wykorzystywania współczesnych cyfrowych narzędzi obrazowania w stopniu pozwalającym na podejmowanie świadomych decyzji w ramach zadań jako kreowanie właściwego komunikatu wizualnego.
Studenci realizują projekty indywidualne oraz udostępniane są tematy zadań z zakresu technologii cyfrowych.
- Grafika cyfrowa 2D (zaawansowana obsługa programów graficznych 2D);
- DTP (przygotowanie prac graficznych do wydruku);
- Obraz cyfrowy 2D (projektowanie aplikacji, programowanie wizualne).
Harmonogram kursu / semestr:
- PROJEKTY INDYWIDUALNE – projekty w ramach tematów badawczych studentów realizowane w zaawansowanych technikach grafiki cyfrowej 2D
- ZADANIA DODATKOWE – warsztaty na zajęciach z kreacji i edycji cyfrowej (grafika cyfrowa 2D, elementy programowania wizualnego) (9h)
- DTP – wykład (parametry programów, dystrybucja plików) (sem. 1, 3h)
- SPOTKANIA OGÓLNE – prezentacja projektów indywidualnych (3h)
Studenci otrzymują materiały do zajęć (pliki prezentacji i do reserchu online).
Zajęcia odbywają się w pracowni komputerowej wyposażonej w komputery iMac z oprogramowaniem graficznym i dostępem do Internetu.
Prowadzący: dr Magdalena Lazar
Bio
ur 1986 w Rudzie Śląskiej, mieszka i pracuje w Krakowie. Artystka interdyscyplinarna eksplorująca archeologie teraźniejszości, nieudane prognozy i utopijne wizje związane z postwzrostem. W swoich pracach dekoduje kody kulturowe nałożone na podmioty naturalne.
Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz University of the Arts (UdK) w Berlinie. W 2019 roku obroniła pracę doktorską “Biały dzień, całą noc” na UKEN.
Jej prace były pokazywane na wielu polskich i zagranicznych wystawach, m.in. w: Galerii Narodowej Zachęta w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Bunkrze Sztuki, MoCAK i Cricotece w Krakowie, BWA w Katowicach, BWA w Tarnowie, MS2 w Łodzi, Temporary Gallery w Kolonii, Galerii Centrala w Birmingham (UK), MeetFactory w Pradze (CZ), Chongqing Dimensions Art Centre (DAC) w Chinach, Album Arte w Rzymie oraz Institut fur Alles Mögliche w Berlinie. Działalność artystyczną poszerza o praktyki kuratorskie.
Doświadczenie z zakresu grafiki cyfrowej i projektowania graficznego zdobywała współpracując z agencjami reklamowymi i tworząc projekty między innymi dla TVP Kraków, Kino pod Baranami, TVN, Festiwal Filmu Niemego oraz identyfikacje wizualne wystaw dla muzeów i galerii.
Opis kursu
W ramach zajęć studenci i studentki poznają obecne tendencje w dziedzinie szeroko-rozumianego obrazowania cyfrowego. Zapoznają się z twórczością czołowych twórców w dziedzinie sztuki elektronicznej i interaktywnej, animacji komputerowej, kultury cyfrowej.
Podczas realizacji własnych projektów oraz zadanych tematów korzystają z cyfrowych narzędzi ucząc się budowania komunikatów wizualnych. Kładziemy nacisk zarówno na znajomość programów jak i eksperymentalne podejście do narzędzi cyfrowych pozwalające na łączenie technik (obiekt, wydruk, animacja, instalacja)
Praca artystyczna odbywa się indywidualnie i w grupach.