Rysunek
Prowadzący: dr hab. Agnieszka Łukaszewska
Opis kursu
na zajęciach można poznawać i rozwijać umiejętności zarówno w klasycznym warsztacie rysunkowym, jak i nowych mediach. Studenci pracują nad swoimi projektami wykorzystując szeroko rozumiany rysunek współczesny, od studium z użyciem węgla, czy ołówka na papierze, rysunku piórkiem lub cienkopisem, poprzez ekspresję gestu z użyciem tuszu i pędzla, po eksperymenty z niekonwencjonalnymi środkami, rysunek w przestrzeni, z użyciem światła, działania procesualne i konceptualne. Chętni mają możliwość dogłębnego poznania oraz wykorzystania tajników mniej znanych, oryginalnych, analogowych technik rysunkowych, np. odprysk, a także mogą robić rysunki cyfrowe, w komputerowych programach graficznych lub z użyciem tabletów.
W pracowni, zawsze dostępnej w godzinach zajęć, znajdują się sztalugi z deskami rysunkowymi, duże stoły do rysowania i konsultacji. Są warunki do pracy nad własnymi projektami, z wyobraźni, ale też można rysować z natury. Zawsze ustawiony jest model pozujący do aktu, szkielet lub inna aranżacja.
Rysunek można traktować, jako autonomiczną wypowiedź artystyczną i zrealizować dyplom w tej technice. Można też wykorzystać kurs, jako ćwiczenie do rozwinięcia w innym medium, np. doskonalenie rysowania postaci lub perspektywy do gry komputerowej, czy wykonanie szkiców do grafiki warsztatowej.
Prowadzący: dr hab. Anna Sadowska
Bio
Artystka sztuk wizualnych, graficzka, absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Krakowie. W swoich pracach porusza zagadnienia materii, obecności, pustki w kontekście upływającego czasu, podejmuje wątki ekologiczne. Członkini artystycznej Grupy 13. Autorka osiemnastu wystaw indywidualnych (Polska, Węgry, Bułgaria, Szwecja, Francja) oraz uczestniczka ponad stu pięćdziesięciu grupowych w kraju i zagranicą – w Europie, ale również w Chinach, Korei, Stanach Zjednoczonych. Laureatka nagród i wyróżnień, m. in.: Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2008; Nagroda na Międzynarodowym Triennale Sztuk Graficznych Imprint 2011; III Nagroda w konkursie Cansona na Ogólnopolskim Triennale Grafiki Polskiej 2012 oraz wyróżnienie w 2009 tamże; I Nagroda – Złota Igła na Międzynarodowym Biennale Grafiki Sucha Igła 2017 w Uzicach w Serbii. Zajmuje się również projektowaniem okładek do książek – m.in. dla Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydawnictwa W.A.B., Wydawnictwa Czarna Owca, Wydawnictwa Literackiego.
Opis kursu
Studenci powinni sprawnie posługiwać się podstawowymi narzędziami rysunkowymi jako bazą wyjściową do konstruowania świadomej wypowiedzi artystycznej. Zajęcia odbywają się w formie konsultacji i omawiania prac dotyczących wybranego przez studenta zagadnienia artystyczno-badawczego. Chętni studenci mają możliwość doszkolić swoje umiejętności warsztatowe poprzez rysunek studyjny. Jest możliwość realizacji prac w formie klasycznego rysunku, ale także zachęta w zakresie eksperymentów rysunkowych w połączeniu z działaniami intermedialnymi, rysunek jako element obiektu czy form przestrzennych.
Pracownia rysunkowa, zawsze dostępna w godzinach zajęć, umożliwia zarówno warunki do pracy nad własnymi projektami, ale i do ćwiczeń warsztatowych z natury. W semestrze realizowane jest również jedno zadanie niezwiązane z tematem wiodącym studenta.