Przejdź do menu Przejdź do treści

Rzeźba i działania w przestrzeni

Specjalność: Art

Prowadzący: dr hab. Maria Wasilewska

Bio

Artystka wizualna. Od 2010 jest zatrudniona jako wykładowczyni na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Głównie zajmuje się instalacją, realizacjami site specific i enviroment, tworzy obiekty przestrzenne, wideo. W sztuce interesują ją możliwości poznania, odczuwania i nazywania rzeczywistości.

W 2008 roku otrzymała stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2013 roku nagrodę specjalną galerii „Amy-d Arte Spazio” na wystawie 7th International Arte Laguna Prize w Wenecji.   Z galerią „Amy-d Arte Spazio”  współpracuje do dzisiaj. W 2018 brała udział w rezydencji artystycznej Artist in Aso-Kumamoto w Japonii (stypendium). Współpracuje z galerią Amy-d Arte Spazio w Mediolanie. Jej prace prezentowane były w Polsce i za granicą, na wystawach indywidualnych i zbiorowych, między innymi w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Lublinie, Łodzi, Mediolanie, Wenecji, Hamburgu, Berlinie, Leiden, Sztokholmie, Japonii. 

www.mariawasilewska.com/pl

Opis kursu

Rzeźba i działania przestrzenne – rzeźba traktowana jest szeroko, jako organizacja przestrzeni, inaczej środowisko, w którym żyje człowiek. Studenci podejmują próbę poznania siebie jako podmiotu w kontekście otoczenia (dopełnienia); w przestrzeni zamkniętej i otwartej, intymnej i społecznej, w skali makro i mikro. Są zobligowani do uwzględniania kontekstu: psychologicznego, środowiska naturalnego, architektonicznego, społecznego, politycznego.

W pracowni kładzie się również nacisk na świadomość studenta dotyczącą jedności formy z treścią i zakładaną ideą realizacji. Studenci nie pracują w tradycyjnych rzeźbiarskich materiałach, co daje im szerokie możliwości wykorzystania wszelkiej dostępnej i odpowiedniej dla podjętej problematyki materii i środków artystycznych.

Finalnym celem jest rozwój samoświadomości artystycznej, wrażliwości przestrzennej, indywidualizmu oraz odpowiedzialności za wypowiedź artystyczną.

W pracowni realizuje się instalacje przestrzenne, obiekty, site specific i inne działania obejmujące relacje człowieka z otoczeniem.

Prowadzący: dr Kornel Janczy

Bio

(ur. 1984 r.) mieszka i pracuje w Krakwie. Realizuje zróżnicowane pod względem stosowanych mediów prace, od malarstwa i rysunku po instalacje czy realizacje site-specific. Głównym tematem jego praktyki artystycznej jest zagadnienie konceptualizacji przestrzeni oraz relacje pomiędzy naturą, nauką, ekonomią i polityką. Poszczególne cykle oraz składające się nań realizacje tworzą całość, którą czytać można niczym podróż poprzez skalę fizyczną opisywanych przez niego zjawisk, od skali mikro do skali makro. Wszystko to tworzy zbiór artefaktów formalnie czerpiących z języka map, diagramów, wizualizacji, modeli naukowych czy makiet architektonicznych. Jest to atlas alternatywnej geografii, w której fakty ścierają się z fantazmatami, prawda z fikcją a nauka z pseudo-nauką.  

Kornel Janczy jest absolwentem Akademii Sztuki Pięknych w Krakowie oraz studiów doktoranckich na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, gdzie obecnie pracuje. Laureat Stypendium Twórczego Miasta Krakowa (2019), Stypendium Ministra Kultury z programu Młoda Polska (2018) oraz Stypendium Instytutu Adama Mickiewicza z programu Kultura Polska w Świecie (2018, 2021, 2024). Jego prace znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Fundacji Rodziny Staraków, Villa Lena Foundation, oraz Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie. Prace Janczego pokazywane były na licznych wystawach min. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Muzeum Śląskim w Katowicach, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Oficine 800 (wystawa zrealizowana przez Fundację Rodziny Staraków) w Wenecji, Kunstverein CIAP w Hasselt, Onomatopee w Eindhowen, Spazio Culturale Antonio Ratti w Como, Gabriele Senn Galerie w Wiedniu. 

Opis kursu

Celem kursu jest poszerzona refleksja, oraz kreatywna i krytyczna praca w kontekście otaczającej rzeczywistości. Studenci wyrażają siebie, swoje idee i koncepcje poprzez aktywności odbywające się w czasie i przestrzeni. Podczas trwania kursu studenci wykonują działania przestrzenne takie jak rzeźba, obiekt, instalacja, performens, działania konceptualne itd. Kurs nie skupia się na nauce warsztatu i technik rzeźbiarskich a na umiejętnym i świadomym dobieraniu środków formalnych do podejmowanych tematów.

Ważnym elementem kursu jest również poszerzenie u studenta wiedzę oraz świadomości dotyczącej aktualnych dyskursów w obrębie sztuki współczesnej.