Typografia
Specjalność: Design
Prowadzący: mgr Marta Niedbał
Wymagania wstępne
Wymagane podstawowe doświadczenie z zakresu projektowania z elementami typografii
Opis kursu
Na zajęciach studenci poznają zagadnienia związane z komunikacją wizualną opartą o typografię. Studenci formułują własne zadanie projektowe ale należy podkreślić że w tej pracowni, kładzie się nacisk na społeczno/kulturowy aspekt projektowania zaangażowanego. Możliwa jest realizacja projektów interdyscyplinarnych i eksperymentalnych związanych z projektowaniem formy literniczej / tekstu.
Studenci mogą pracować z projektami o zróżnicowanych formach i zachęcani są do różnego sposobu implementowania pomysłów a także do radykalnych i spekulatywnych poszukiwań. Stale również kładzie się nacisk na anatomię znaku ( np. przy projektowaniu kroju pisma ) a także na opracowanie edytorskie, kształtujące umiejętność składu i łamania tekstu, projektowanie siatek i layoutów, świadome korzystanie z poznanych środków typograficznych w celu budowania wizualnego przekazu wspierającego obraną przez studenta narrację.
Prowadzący: mgr Renata Brońka
Bio
Grafik–projektant. Absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Krakowie (1997 – dyplom w Pracowni Liternictwa), 2024 – doktorat na ASP w Łodzi. W latach 1998-2010 pracownik naukowo–dydaktyczny krakowskiej ASP. Od 2010 związana zawodowo z Wydziałem Sztuki UP, gdzie prowadzi kursy projektowania graficznego, liternictwa i typografii. Zajmuje się grafiką użytkową, głównie identyfikacją wizualną oraz projektowaniem opakowań. Do jej najważniejszych realizacji należą: projekty wizerunkowe kampanii promocyjnych dla Zakładów Przemysłu Farmaceutycznego Pliva S.A. w Krakowie (nagroda E3 Creative Award Competition, 2000) opracowanie systemu identyfikacji wizualnej dla Agencji Reklamowej Epoka w Krakowie (Nagroda E3 Creative Award Competition, 2002), opracowanie systemu komunikacji wizualnej dla firmy Enova (Nagroda E3 Creative Award Competition, 2003); liczne projekty opakowań na preparaty farmaceutyczne dla firmy Naturell Polska (suplement diety Periofem nagrodzony E3 Creative Award Competition. 2004); kompleksowy projekt oraz opracowanie ekspozycji muzealnej w Ośrodku Spotkania Kultur przy Synagodze Chasydzkiej w Dąbrowie Tarnowskiej (Nagrodzonej w konkursie Województwa Małopolskiego ,Małopolski EuroLider MRPO”w kategorii “Przemysł kulturowy”), rebranding i kompleksowa oprawa graficzna (system komunikacji wizualnej, opakowania, materiały reklamowo–promocyjne) marki Paese; kreacja oraz kompleksowa oprawa graficzna marki Flagolie, projekt systemu komunikacji wizualnej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (praca doktorska).
Wymagania wstępne
Wymagane podstawowe doświadczenie z zakresu projektowania z elementami typografii, podstawowa znajomość zasad konstrukcyjnych litery łacińskiej
Opis kursu
Kurs porusza problemy artystyczne i projektowe związane z literą – tak typografią (literą gotową) jak i literą kreowaną (np. odręczną, narzędziową, rysowaną) Dobór tematów oraz formy realizacji są dowolne, jednakże przy założeniu, że zasadniczy środek ekspresji stanowi litera i to ona decyduje o charakterze kompozycji. Również niezwykle istotne jest zachowanie zasad konstrukcyjnych litery, wywodzących się z konstrukcji litery klasycznej (co nie znaczy, że nie można z nimi polemizować)
Studenci mogą realizować projekty o charakterze ściśle projektowym, utylitarnym, z zachowaniem wszelkich zasad dotyczących profesjonalnego designu (identyfikacja wizualna z księgą znaku, wydawnictwa, formy plakatowe, projekty krojów pism) jak również podejmować tematy o charakterze eksperymentalnych poszukiwań formalnych, pozbawione wymiaru praktycznego.
Prace studentów
autor: Monika Szpak
autor: Natalia Sarowicz
autor: Karolina Dubaj